pobrane

Zanim pojawiły się w Polsce ziemniaki popularnością cieszyły się kasze. Ich prozdrowotny charakter zaczyna być znowu zauważany. Wprowadzenie kasz do jadłospisu chroni przed wieloma chorobami i dolegliwościami, jak nadwaga, zaparcia, nowotwory, cukrzyca czy miażdżyca.

Stanowią istotny element żywienia. Nie dość, że ich mnogość sprawia, że każdy – nawet najbardziej wybredny konsument – jest w stanie znaleźć kaszę o odpowiednim smaku. Warto więc od czasu do czasu zastąpić ziemniaki, makaron czy ryż odpowiednio dobraną kaszą.

Kasza manna
To kasza powstała poprzez obróbkę pszenicy. Jest niezwykle drobna, o niewielkiej zawartości błonnika, witamin czy minerałów. Cechuje się jednak wysoką zawartością jodu oraz skrobi. Jest lekkostrawna. Wskazana przy chorobach
z gorączkach, stanach zapalnych przewodu pokarmowego czy schorzeniach wątroby i trzustki. Ugotowana na gęsto nadaje się zarówno do słodkich jak i słonych potraw.

Kasza jęczmienna
Kasza powstała z jęczmienia, w zależności od wielkości frakcji wyróżnia się: pęczak, kaszę grubą, średnią i drobną oraz perłową. Zawiera dużo rozpuszczalnego błonnika, dzięki czemu zapobiega zaparciom, wzdęciom oraz zaburzeniom trawienia. Obecność niacyny poprawia wygląd skóry, a także obniża poziom cholesterolu we krwi. Najczęściej stosowany do słonych potraw – najbardziej charakterystyczny jest krupnik.

Kasza gryczana
Powstaje w wyniku łuskania i prażenia ziaren gryki. Uważana za jedną z najbardziej wartościowych – zawiera wiele witamin, makro- i mikroelementów. Jest wyjątkiem, gdyż nie powoduje zakwaszenia organizmy. Warto ją stosować
w dietach bezglutenowych, gdyż jest wolna od tego białka. Polecana przy zaburzeniach czynności jelit oraz nadciśnieniu. Podawana przeważnie po ugotowaniu na sypko. Można ją także zemleć i używać jako mąki gryczanej.

Kasza kuskus
Powstała poprzez odpowiednią preparację ziaren pszenicy durum. Oczyszczone i rozdrobnione ziarno poddaje się gotowaniu na parze, dzięki czemu należy do kasz łatwostrawnych. Również pierwotna preparacja pozwala na szybkie jej przyrządzenie – wystarczy zalać ją wrzątkiem i pozostawić pod przykryciem przez 10 minut. Jest bogata w białko
i węglowodany. Polecana dzieciom i kobietom w ciąży. Jej orzechowy smak wykorzystywany jej w daniach słodkich oraz słonych.

Kasza jaglana
Otrzymywana z nasion prosa. Wartość odżywcza jest zbliżona do kaszy gryczanej, jednak ta zawiera całkiem sporo białka. Wyróżnia ją także najwyższa zawartość witamin z grupy B. Odpowiednia w dietach lekkostrawnych oraz bezglutenowych.

Kasza kukurydziana
Otrzymywana poprzez oczyszczenie i rozdrobnienie ziaren kukurydzy. W związku z obecnością tłuszczy,
o pozytywnym działaniu, zawiera witaminę E. Zawarte w niej białko nie wywołuje alergii. Warto ją włączyć do jadłospisu osób chorujących na miażdżycę, hipercholesterolemię, czy przy profilaktyce niedokrwiennej choroby serca.

Kasze (nie wszystkie) zawierają w sobie sporo związków zakwaszających organizm. Ich nadmierna konsumpcja niewskazana jest przy dolegliwościach pokarmowych, takich jak wrzody żołądka i dwunastnicy, nieżyt żołądka
i refluks. Grube kasze podrażniają śluzówkę jelit i utrudniają wykorzystanie białka z pożywienia. W związku z tym nie są zalecane dla rekonwalescentów.