jogurt naturalny

Wyjątkowe właściwości jogurtu naturalnego cenione są od tysięcy lat, zebrało się ich już całkiem sporo, dlatego postaram się je przybliżyć w tym artykule. Najpierw jednak trzeba ustalić z czego tak naprawdę składa się naturalny jogurt? Idealny jogurt naturalny ma w swoim składzie mleko, żywe kultury bakterii i ewentualnie mleko w proszku. Bakterie, które zawiera jogurt są bakteriami termofilnymi z gatunku Lactobacillus i Streptococcus, a sama nazwa jogurt może być używana tylko wtedy, gdy dany produkt zawiera ich co najmniej 10 milionów na 1 milimetr produktu. Kwaśny smak jogurtu nadają mu właśnie bakterie, a właściwie ich produkty (m.in. kwas mlekowy, aldehyd octowy) wytworzone podczas fermentacji. W jogurcie naturalnym laktoza zostaje przeważnie rozłożona w całości, dzięki czemu osoby nie tolerujące laktozy nie muszą rezygnować ze spożywania go.

 

Wracając do wyjątkowych właściwości…

Zalet korzystnych dla zdrowia jest tak wiele, że nie sposób zliczyć i opisać je wszystkie, dlatego wybrałam najważniejsze i najciekawsze z nich. Jednym z najbardziej znanych plusów jogurtu naturalnego jest pozytywne działanie bakterii Lactobacillus na skład flory jelitowej, dzięki czemu układ trawienny pracuje lepiej, a problemy z nim związane (m.in. wzdęcia) idą w niepamięć. Jest to naprawdę ważny plus jogurtu naturalnego, co potwierdza tylko fakt, że kiedyś sprzedawany był on tylko w aptekach. Jogurt naturalny zalecany jest szczególnie osobom, które przeszły, lub są w trakcie kuracji antybiotykowej. Poprawia także perystaltykę jelit, co zapobiega biegunkom i zaparciom. Kolejną również dobrze znaną zaletą jest duża zawartość wapnia w jogurcie. W 250 gramach jogurtu znajduje się około 450 miligramów wapnia, a to aż połowa dziennego zapotrzebowania na wapń dziecka. Dodatkowo bakterie oraz witamina D zawarte w jogurcie naturalnym sprawiają, że wapń lepiej się wchłania i przyswaja w organizmie człowieka. Wapń zapobiega także osteoporozie kości i nadmiernej produkcji kwasów żółciowych. Oprócz wapnia, jogurt naturalny zawiera także duże ilości białka (o wiele większe niż np. mleko). Już szklanka jogurtu zawiera około 14 gram białka, co pokrywa 20% dziennego zapotrzebowania człowieka. Zmniejsza także pokłady złego cholesterolu we krwi, równocześnie chroniąc przed miażdżycą. Ciekawostką jest, fakt, iż jogurt ma „zbawienne” działanie podczas napięcia przedmiesiączkowego u kobiet, tzn. zmniejsza obrzęk w jamie brzusznej, co obniża dyskomfort. Zawiera w sobie także mnóstwo składników mineralnych np. jod, fosfor, potas czy cynk oraz witaminy m.in. A, B i D.

A może owocowy?

Myślę, że nikogo nie zaskoczy fakt, że jogurt naturalny jest o wiele zdrowszy niż jogurty owocowe. Same kalorie zawarte w obu rodzajach jogurtów mówią same za siebie… w przeciętnym jogurcie owocowym jest ich aż 150, podczas gdy w naturalnym zaledwie 60. Jogurt owocowy zawiera w sobie niesamowicie duże pokłady cukru, w 330 gramach może znajdować się aż 9 łyżeczek! Czasem oczywiście zastępowany jest syropem glukozowo-fruktozowym, co wcale nie jest pocieszające. Niestety węglowodany, które zawarte są w owocowych jogurtach sprawiają, że poziom cukru we krwi równie szybko i gwałtownie wzrasta i opada. Powoduje to nadmierną produkcję insuliny (co może prowadzić w przyszłości do wystąpienia cukrzycy typu drugiego) oraz w krótkim czasie ponowne uczucie głodu. Potwierdza to indeks glikemiczny, który dla jogurtu naturalnego wynosi 16 a dla owocowego aż 36! Dodatkowo w składzie widnieją różnego rodzaju barwniki i aromaty, imitujące owoce, których jest w jogurcie owocowym „jak na lekarstwo”, a także stabilizatory takie jak algininy czy żelatyna.

Alternatywa

Jeżeli ktoś nie lubi smaku samego jogurtu naturalnego, proponuję zrobić własny jogurt owocowy na bazie jogurtu naturalnego. Wystarczy dodać do niego pokrojone świeże bądź suszone owoce, trochę miodu, cynamon, musli czy orzechy. Wtedy będziemy mieli pewność, że nasz jogurt jest w pełni naturalny, zdrowy i dodatkowo nie zawiera niepotrzebnych dodatkowych kalorii. Oczywiście jogurt naturalny może być wykorzystywany także, do sałatek czy sosów (zamiast majonezu czy śmietany), a także zup i chłodników. A co z jogurtami light? Przeważnie zawierają w sobie słodziki zamiast cukru (które także nie są zbyt dobre dla naszego zdrowia), a brak tłuszczu powoduje, że są one pozbawione witamin.

Trzeba pamiętać, że nawet jogurt naturalny, może naturalnym do końca nie być… Dlatego przypominam o czytaniu etykiet (im krótsza, tym lepsza) i sprawdzaniu czy produkt, który chcecie kupić jest produktem certyfikowanym. Da nam to pewność, że jogurt naturalny jest pełnowartościowym produktem, który korzystnie wpłynie na naszą dietę i zdrowie.

 

mgr inż. Joanna Kiełpikowska