479701711

Picie odpowiedniej ilości wody jest niezbędne do zachowania prawidłowego przebiegu wszystkich procesów życiowych. Jednak jej spożycie jest uwarunkowane temperaturą powietrza, wilgotnością, trybem życia, ilością spożywanych posiłków oraz stanem fizjologicznym organizmu. Więc tak naprawdę ile wody powinno się wypijać dziennie? Warto pamiętać, że zarówno odwodnienie, jak i przewodnienie jest groźne dla organizmu.

Dzienne zapotrzebowanie na wodę (w każdej postaci) wynosi dla mężczyzn ok. 3,7 litra, a dla kobiet ok. 2,7 litra. Osoby, które regularnie ćwiczą powinny wypijać ok. 0,5-0,75 litra płynów więcej. W tym przypadku warto też stosować uzupełnienie w elektrolity, które podczas ćwiczeń traci się wraz z potem. Zwiększone zapotrzebowanie na wodę występuje także w czasie upałów, dlatego też należy pamiętać o dodatkowej porcji napojów lub żywności, która ma dobre zdolności nawadniające (jak arbuz, ogórki czy truskawki).

Odwodnienie

Do odwodnienia niejednokrotnie dochodzi podczas upałów, kiedy to człowiek jest w stanie stracić nawet do 10 litrów wody. Jest to związane z poceniem się, które jest niezbędne do schłodzenia organizmu. Innymi powodem odwodnienia jest biegunka, wymioty, gorączką czy choroby nerek.
Wyróżnia się 3 rodzaje odwodnienia: hipertoniczne – gdy utrata wody jest większa niż elektrolitów, hipotoniczne – gdy utrata elektrolitów przewyższa utratę wody i izotoniczne – gdy utrata wody jest równa utracie elektrolitów.
Podczas odwodnienia charakterystycznymi objawami jest wzmożone pragnienie, brak apetytu, rzadsze oddawanie moczu, a nawet utrata przytomności.
W zależności od rodzaju odwodnienia należy pić wodę lub płyny nawadniające.

Zatrucie wodą

O zatruciu wodnym mowa, gdy ilość spożytej wody przewyższa dzienne zapotrzebowanie. W wyniku tego komórki ciała stają się obrzęknięte z nadmiaru płynów. Aby utrzymać odpowiednie stężenie, sód przechodzi z komórek do surowicy. Zaburzona zostaje równowaga elektrolityczna, co może skutkować osłabieniem, zawrotami głowy, nudnościami i opuchlizną.
Więc jaka ilość wody będzie tragiczna w skutkach dla naszego zdrowia? Nie ilość, a częstotliwość jest tutaj kluczowa. Dziennie nerki są w stanie przefiltrować do 15 litrów wody. Problem zatrucia wodą pojawia się, gdy w bardzo krótkim czasie przyjmiemy bardzo dużą ilość wody.
Zatem wypicie zalecanego 1,5 litra wody dziennej powinno być rozłożone w czasie.

Jaką wodę należy pić?

W zależności od stanu organizmu i indywidualnych potrzeb należy dobierać wodę:
– gdy nie można pić mleka i jeść przetworów mlecznych należy wybierać wodę zmineralizowaną o dużej zawartości wapnia
-gdy ilość wypijanej kawy jest wysoka należy wybierać wodę z większą zawartością magnezu
-osoby pracujące fizyczne i uprawiające sport powinny sięgać po wodę bogatą w sód
-osoby chorujące na nadciśnienie powinny pić wodę niskosodową
Co do wody gazowanej, czy niegazowanej – nie ma do większego znaczenia, jednak woda gazowana szybciej gasi pragnienie i trzeba pamiętać, żeby wypić jej więcej.