3-Healthiest-Cooking-Oils-For-Weight-Loss-600x400

Generalnie odradza się smażenie, gdyż pozbawia jedzenia cennych składników, a nasyca szkodliwymi dla zdrowia tłuszczami. Ciężko jednak niedzielnego schabowego ugotować na parze czy upiec – smażenie jest nieodzowną częścią naszej kultury kulinarnej. Warto jednak zadbać o to, aby tłuszcz na którym smażymy był odpowiedniej jakości.

W powszechnej opinii za najbardziej zdrowe i pożądane uchodzą tłuszcze bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Jednak nie dotyczy to smażenia – podczas tego procesu ulegają utlenieniu do akroleiny, która jest substancją rakotwórczą. Dlatego też do smażenia najlepiej nadają się tłuszcze nasycone oraz do smażenia w niższych temperaturach – jednonienasycone.

Rekomendowanym tłuszczem roślinnym jest olej palmowy (kokosowy), gdyż zawiera jedynie kilka procent kwasów nienasyconych. Charakteryzuje się odpornością na wysokie temperatury – jego temperatura dymienia (czyli temperatura rozpadu tłuszczu z wytworzeniem szkodliwych związków) to 220oC. Z tłuszczy zwierzęcych najlepiej sprawdza się smalec.

Smażenie w niższych temperaturach możliwe jest na tłuszczach jednonienasyconych, gdyż są one odporne na krótkie smażenie. Jeżeli temperatura nie przekroczy 180oC to świetnie sprawdzi się oliwa z oliwek. Tyczy się to krótkotrwałego smażenia – przy dłuższej obróbce idealny będzie olej rzepakowy.

Masło, na którym często przygotowuje się jajecznicę i inne potrawy, jest w 82% tłuszczem. Co z 18%? Tutaj można znaleźć wodę oraz białka pochodzące z mleka. To białka są odpowiedzialne za to, że długotrwałe smażenie w wysokich temperaturach na maśle jest niezwykle niezdrowe. Na skutek temperatury tworzy się wspomniana wyżej akroleina. Jednak masło klarowane – czyli masło pozbawione białka charakteryzuje się wysoką temperaturą dymienia i można na nim smażyć bez obaw o własne zdrowie.

Warto pamiętać, aby nie używać wielokrotnie tego samego tłuszczu ani nie dodawać zimnego oleju do tego, który już został podgrzany – zużyty olej należy wylać z patelni przed dodaniem kolejnej porcji, inaczej szkodliwe produkty powstające podczas podgrzewania tłuszczu dostaną się do naszej potrawy. Trzeba też poczekać, aż tłuszcz się rozgrzeje, aby uniknąć wnikania tłuszczu do potrawy. Nie wolno jednak dopuścić do dymienia. Do smażenia nie nadają się oleje wielonienasycone, m.in. słonecznikowy, lniany, z orzechów włoskich, z pestek dyni itd. Nadają się one świetnie do sałatek (należy je spożywać na zimno, bez obróbki termicznej).