images

We współczesnym świecie, gdzie czas jest szczególnie cenny nieraz nie zwracamy uwagi na to jak wygląda nasze jedzenie. I nie mowa tutaj o nieregularnym, śmieciowym jedzeniu, a o tym jak przedstawia się wizualnie jedzenie. Wyjątkowo ważne dla naszego samopoczucia jak i procesów trawiennych jest odpowiednie podanie produktu, dania czy całego posiłku.

Wpływ kolorów

Liczne badania pokazują, że kolor naczynia w którym podano produkt ma istotny wpływ na jego ocenę organoleptyczną. I tak badania naukowców z Politechniki w Walencji wykazały, że podanie gorącej czekolady, o takiej samej jakości, ale w filiżankach o różnorodnych kolorach wyróżnia jeden kolor. Uczestnicy badania wskazali czekoladę podaną w pomarańczowym kubku za najlepszą. Mniej odpowiadała ich wymaganiom ta sama czekolada podana w czerwonych filiżankach.
Wcześniejsze badania pokazały także, ze napoje podane w żółtych opakowaniach dają wrażenie bardziej cytrynowych, z niebieskich – bardziej orzeźwiających, a z różowych – słodszych.
Peter Barham, profesor honorowy kopenhaskiej Gastronomii Molekularnej, na podstawie swojego doświadczenia naukowego wysnuwa wnioski, iż zmysł wzroku przyczyna się na odbiór smaku. I tak to samo ciasto podane na białym i na czarnym talerzyku będzie smakowało inaczej. W przypadku tej drugiej opcji ciasto będzie wydawało się mniej słodkie, ale bardziej gorzkie.

Wpływ opakowania

Na łamach Communication Design Magazine działającym przy Uniwersytecie Wrocławskim ukazały się wyniki badania dotyczące odczuć sensorycznych na podstawie wyglądu opakowań. Badania zostały przeprowadzone pod względem odczucia smaku wody, 3 niedostępnych powszechnie na polskim rynku marek. Grupa badawcza została podzielona na 3 podgrupy: pierwsza kosztowała wody bez znajomości opakowania, druga oceniała smak po samym opakowaniu, a trzecia kosztowała wody i miała możliwość zobaczenia opakowania. Wyniki są jednoznaczne – różnica w odczuwaniu smaku przed i po zobaczeniu opakowania jest diametralna. Osoby, które nie widziały opakowania, oceniały wodę jako zwykłą i przeciętną. Osoby, które widziały samo opakowanie oraz osoby, które widziały opakowanie i próbowały wodę, oceniały ją jako niezwykle smaczną i elitarną.
Oznacza to, że nasze postrzeganie smaków jest niezwykle zmienne, zależne od percepcji wzrokowej.

Przyzwyczajenia i preferencje smakowe

Duży wpływ ma także postrzeganie, nasze przyzwyczajenia, doświadczenia. Od najmłodszych lat kreujemy nasze preferencje żywieniowe, stąd też postrzeganie smaków różnie się między poszczególnymi jednostkami. Dla przykładu: postrzeganie ostrości potraw – jedne osoby są przyzwyczajone do potraw mniej ostrych i takie preferują, a inne – im bardziej potrawa ostra tym dla nich lepiej. Innym przykładem jest preferencja smakowa pod względem kuchni. Zgodnie z badaniami, osoby, które w dzieciństwie często jadały fast foody, w dorosłym życiu sięgają po nie częściej niż osoby niemające częstej styczności z tego typu potrawami w dzieciństwie.

Wpływ podania

Większość ludzi jest wzrokowcami i estetykę podania posiłku, wygląd stołu i pomieszczenia, w którym posiłek będzie spożywany ocenia jako pierwsze. Dopiero później dociera do nas zapach jedzenia, a na samym końcu jego smak. To gdzie, z kim, w jakiej atmosferze i w jaki sposób jest podany posiłek ma istotny wpływ na apetyt i procesy trawienne. Zgodnie z wynikami badań naukowców z Oxfordu dobranie naczynia nieproporcjonalnie do porcji produktu powoduje skrajne wrażenia – zbyt duże naczynie w stosunku do porcji daje wrażenie mniej sytej oraz podanie porcji w zbyt małym naczyniu daje wrażenie mniej apetycznej. Również konsumpcja w niemiłej atmosferze czy niemiłym lokalu pogarsza smak produktu.