sunflower_sprouts

Kiełki są naprawdę cenne. Są bogatym źródłem witamin i minerałów. Ich moc była chwalona już ponad 5 tysięcy lat temu, jednak w Polsce jej właściwości nie są szerzej znane. Wciąż są niedoceniane w układaniu codziennych jadłospisów.

Wyższość kiełków nad nasionami z którym powstają tłumaczy sam proces kiełkowania – uaktywniane są wtedy enzymy, które rozkładają substancje zapasowe na związki proste, łatwo przyswajalne przez ludzki organizm. Enzymy biorące udział w rozkładaniu tych substancji przyczyniają się także do łatwiejszego trawienia kiełków.
Kiełki są także mniej kaloryczne od nasion z których powstają.

Co kryją w sobie?

Kiełki są prawdziwą bombą witaminową – w gigantycznych dawkach obecne są witaminy
z grupy B, wit. C, D, E, K, PP, a także składniki mineralne takie jak żelazo, fosfor, wapń, magnez, potas, jod, cynk
i wiele innych. Już ½ szklanki kiełków lucerny to równowartość 6 szklanek soku pomarańczowego w przeliczeniu na zawartość witaminy C.
Świeże kiełki obfitują w kwasy tłuszczowe omega – 3, błonnik (3 łyżki kiełków pszenicy zawierają tyle błonnika co jedna kromka ciemnego pieczywa), a także wartościowe białka.

Kiełki są bogatym źródłem antyoksydantów, w związku z tym chronią organizm przed wpływem wolnych rodników – obniżają poziom złego cholesterolu, zapobiegają miażdżycy, regulują trawienie. Mają zdolności odmładzające, doskonale wpływają na skórę, włosy
i paznokcie. Zawartość minerałów ma wpływ na poprawę odporności, regenerację organizmu, wzmocnienie kości
i zębów. Przypisuje się im także działanie przeciwnowotworowe.

Rodzaje kiełków

Kiełki brokuła – likwidują wolne rodniki związane z rozwojem nowotworów, a także koenzym Q10, luteinę i całą gamę witamin i minerałów. W smaku są pikantne.

Kiełki lucerny – są dobrym źródłem żelaza i łatwo przyswajalnego białka. Zawierają dużo fitoestrogenów, dlatego łagodzą objawy menopauzy. Mają łagodny smak i są uniwersalne
w użyciu.

Kiełki soczewicy – bogate w kwas foliowy o działaniu krwiotwórczym, a także żelazo, stąd stosowane są przy leczeniu anemii. Kwas foliowy jest także niezbędny dla kobiet w ciąży – jest konieczny do prawidłowego kształtowaniu układu nerwowego płodu.

Kiełki rzodkiewki – posiadają silne właściwości odkażające, antybakteryjne, oczyszczające
i detoksykujące. Mają ostry, pikantny smak.

Kiełki soi – zawierają mnóstwo białka oraz witamin A, C, K oraz z grupy B. Ze względu na dużą zawartość fitoestrogenów, tak jak kiełki lucerny, zalecane są przy menopauzie.