Super-foods-list-for-your-child

1 września to dobry czas, aby przyjrzeć się nawykom żywieniowym dzieci. Obecnie w Polsce odnotowuje się, iż wśród dzieci w wieku szkolnym nadwaga dotyczy ponad 20%. Oznacza to, że co 5 dziecko charakteryzuje się wagą niestosowną do swojego przedziału wiekowego. Przyczyn jest wiele, ale dwie główne to zbyt mała aktywność fizyczna i nieodpowiedni sposób żywienia dzieci.

Prawidłowe żywienie w okresie wzrostu jest szczególnie istotne, gdyż ma wpływ na dalszy rozwój młodego organizmu i ewentualne występowanie w późniejszym wieku chorób dietozależnych. Ponadto, w okresie szkolnym kształtują się zwyczaje i nawyki żywieniowe, które w dorosłym życiu zmieniają tylko nieliczni.

Śniadanie i II śniadanie

Podstawowym błędem zaobserwowanym podczas badania sposobu żywienia dzieci w Polsce jest niejedzenie śniadania. Aby dziecko w pełni przyswajało wiedzę i miało siłę na czynny udział w zajęciach lekcyjnych należy dostarczać mu składników odżywczych niezbędnych do prawidłowej pracy mózgu. Dzieci, które nie jedzą rano śniadania mają gorsze wyniki w nauce, nie są w stanie się skupić na zadanym materiale, niechętnie się bawią i są kłótliwe.
Drugie śniadanie jest punktem ciężkim do obserwacji, ponieważ nie ma pewności, że nawet doskonale przygotowane w domu jedzenie zostanie skonsumowane. Tego należy uczyć dzieci, nawet podczas wolnych dni – w domu także powinny zjadać drugie śniadanie i być edukowane jak ważne jest to w ich rozwoju. Gorszą opcją jest, gdy dziecko do szkoły zamiast pojemników z jedzeniem dostaje pieniądze – wtedy kończy się kontrola rodziców nad tym co je ich dziecko. Do tej pory sklepiki szkolne naszpikowane batonami, chipsami, słodzonymi napojami były udręką w walce
z nadwagą u dzieci. Od 1 września 2015 roku w życie weszła ustawa dotyczące asortymentu dostępnego w sklepikach szkolnych. Większość przetworzonych i niezdrowych produktów została zakazana i wreszcie będzie można zobaczyć w sklepikach przetwory mleczne, świeże owoce czy kanapki.

Obiad

Warto zadbać o to, aby posiłki dzieci były jak najbardziej urozmaicone, podane w ciekawy dla nich sposób zachęcający do spożycia. Zbyt wysoka podaż tłuszczów nasyconych oraz zbyt niska wielonasyconych wśród dzieci jest związana z nieodpowiednimi proporcjami wśród poszczególnych grup spożywczych. Dzieci jedzą zbyt wiele tłustych mięs przy niedostatecznym spożyciu mięs chudych jak drób czy ryby. Ryby, w szczególności morskie, są bogatym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które w ogromie swoich właściwości prozdrowotnych mogą się pochwalić także zbawiennym wpływem na rozwój i stan mózgu. Dania powinny być głównie gotowane, duszone czy gotowane na parze – jeśli już smażone to z możliwie najmniejszą ilością tłuszczu i to odpowiednio dobranego.

Podwieczorek i przekąski

Tutaj powinny gościć przetwory mleczne, świeże owoce, a jak najmniej słodkich czy słonych przekąsek. Należy nauczyć dziecko, że lepiej dla niego będzie podjadać pokrojoną marchewkę niż chipsy. Tak samo z napojami – podstawowym napojem powinna być woda, a nie słodzone i konserwowane napoje kuszące dzieci pięknymi opakowaniami. Tyczy się to każdego produktu: należy wpoić dziecku wiedzę oraz ukształtować jego kubki smakowe tak, aby żywność możliwie najmniej przetworzona oraz naturalna będzie dla niego codziennym pożywieniem. Nie ma tu mowy o krzywdzeniu dzieci – jeżeli jest tak kształtowane od początku to po paluszki, żelki czy inne tego typu rzeczy sięgnie sporadycznie.
Również miejsce i okoliczności spożycia posiłków mają kluczowe znaczenia dla odpowiedniego procesu trawienia. Jedzenie przed telewizorem czy komputerem jest dużym problemem, gdyż skupione dziecko nie skupia się na jedzeniu, zatem nie zauważa kiedy jest już syte, a skutkiem tego – zjada więcej niż powinno.

Błędy notorycznie powtarzane przez rodziców odbiją się szerokim echem na zdrowiu ich dzieci. Wiele osób nie widzi zależności między wieloma chorobami, a sposobem żywienia, a co dopiero wiekiem. Procesy miażdżycowe zaczynają się już w dzieciństwie i to odpowiednia dieta i aktywność fizyczna pozwala im zapobiegać lub opóźniać ich rozwój.
Dlatego warto zadbać o zdrowie dzieci już od najmłodszych lat, ukształtować odpowiednie nawyki, wpoić właściwy sposób żywienia, aby jako dorosły człowiek było w pełni świadome i mogło się cieszyć zdrowiem.