j0178068[1]Napoje energetyczne powszechnie wiadomo, że są szkodliwe – jednorazowo są w stanie pomóc w kryzysowych sytuacjach, jednak ich ciągłe stosowanie przynosi wiele szkód. Co w takim razie stosować w przypadku wzmożonego wysiłku fizycznego, przemęczenia i braku koncentracji? Istnieje wiele naturalnych wspomagaczy, które pobudzają, ale bez zbędnego ryzyka i skutków ubocznych. Co najważniejsze –pochodzą prosto z natury, a nie z laboratorium.

Żeń – szeń

Korzeń żeń – szenia wykorzystuje się do przygotowywania naparów, jako dodatek do herbat, a także  do żucia. Poprawia nastrój i zdolność koncentracji oraz wspomaga codzienną aktywność poprzez usprawnienie przemiany materii. Hamuje syntezę kwasu mlekowego, dzięki czemu mięśnie mogą szybciej regenerować się po wysiłku.
Należy pamiętać, że żeń – szenia i preparaty na jego bazie można stosować maksymalnie 3 miesiące.

Yerba Mate

Napar z liści ostrokrzewu paragwajskiego, powszechnie znany pod nazwą Yerba Mate. Charakteryzuje się specyficznym, nieco gorzkim, ale również słodko-cierpkim smakiem. W krajach Ameryki Południowej roczne spożycie na osobę wynosi ok.7kg. W Polsce rzesza osób, które doceniają zalety tego napój z roku na rok powiększa się. Przede wszystkim dodaje energii, łagodzi napięcie i rozluźnia, ponadto daje uczucie sytości, stąd jej działanie odchudzające.

Guarana

Substancją stymulującą jest kofeina, jednak w dużo wyższym stężeniu niż w kawie. Na rynku dostępna w postaci proszku (który po zalaniu wrzątkiem można pić lub w formie sypkiej dodawać np. do jogurtów), tabletek lub jako dodatek do herbat. Wspomaga sprawność fizyczną i psychiczną w stanach wzmożonego wysiłku. Jej działanie w stosunku do kawy jest łagodniejsze, jednak bardziej długotrwałe.

Zielona herbata

Ten rodzaj „energetyka” skierowany jest w szczególności do osób z chorobami gastrycznymi – nie podrażnia ona żołądka tak jak kawa. Pod względem działania jest zupełnie niepodobna do kawy, gdyż pobudza łagodnie, lecz długotrwale (kawa charakteryzuje się gwałtownym i krótkim działaniem pobudzającym). Ponadto jest zalecana przy nadwadze, próchnicy, a nawet profilaktyce nowotworowej. Aby zielona herbata miała swoje pobudzające działanie należy parzyć przez 2-3 minuty, gdyż dłuższe parzenie powoduje, iż staje się ona napojem relaksacyjnym.

Tauryna

To aminokwas wpływający na układ nerwowy. Usprawnia i przyspiesza pracę mózgu. Bierze także udział w transporcie kreatyny do mięśni – dzięki temu mogą one pracować szybciej i efektywniej. Powszechnie dodawana jest do napojów energetycznych zaraz obok kofeiny: kofeina jest substancją pobudzająca, a tauryna – usprawniającą. Naturalnie występuje ona ostrygach, mięsie, soczewicy czy grochu.