vietnamese-noodle-soup-broth-nuoc-dung-recipe_5068033

Niedzielny, rodzinny obiad? Pierwsze skojarzenie to rosół. Ta typowo polska zupa, korzenie ma w kulturze żydowskiej, jednak na stałe zagościła w naszych domach. Poza znakomitym smakiem
i zapachem ma zbawienny wpływ na organizm. To prawdziwa skarbnica minerałów, kolagenu, aminokwasów i wielu innych.

Tradycyjnie rosół to wywar z kości z dodatkiem warzyw. Gotuje się go bardzo powoli – od kilku do kilkunastu,
a nawet i kilkudziesięciu godzin. Dzięki tak długiemu, ale niezbyt intensywnemu gotowaniu do wywaru przechodzą wszelkie składniki zawarte w kościach. W ten sposób staje się esencją łatwo przyswajalnych składników odżywczych
i minerałów.

Co na rosół?

Najważniejsze są dobrej jakości kości. Najbardziej wartościowy jest wywar z zwierząt z chowu ekologicznego. Należy pamiętać o tym, że wszelkie antybiotyki, które podaje się zwierzętom w chowie przemysłowym, a także brak ruchu czy nieodpowiednim żywienie (np. w chowie klatkowym) mają wpływ na skład kości.

Dawniej gotowało się go na kościach wołowych, cielęcych oraz z dodatkiem kilku gatunków mięs – wołowiny, dziczyzny i drobiu. Dziś zalecenie dietetyczne sugerują, aby wybierać gatunki, które mają mniej tłuszczu, czyli głównie białe mięso – kurczaka, indyka, cielęcinę czy królika, a spośród czerwonego mięsa to o niskiej zawartości tłuszczu.

Warto wybierać kości ze szpikiem, gdyż jest on niezwykle wartościowy ze względu na zawartość kwasów omega – 3
i mikroelementów (cynk, potas). Wartościowe są także chrząstki, ponieważ są one głównym źródłem kolagenu.

Prozdrowotne właściwości rosołu

Odpowiednio przygotowany rosół wpływa na budowę komórek układu odpornościowego, zmniejszając stan zapalny w organizmie i łagodząc objawy infekcji. Rosół skutecznie nawilża śluzówki w nosie, łagodzi katar i kaszel. Para
z gorącej zupy oraz zawarty w niej tłuszcz działają jak balsam na podrażnione gardło.

Rosół z kury może zapobiegać nadciśnieniu, a nawet wspomagać jego leczenie. Kolagen pochodzący z mięsa kury, głównie nóżek, przeciwdziała zwężaniu tętnic.

Zawarte w nim aminokwasy, jak na przykład prolina i glicyna, mają bardzo korzystny wpływ na układ pokarmowy, zwiększając wchłanianie większej ilości składników odżywczych. Dzięki swojej hydrofilowej naturze pozwala na dostarczenie soków trawiennych wraz z jedzeniem do jelit – z tego powodu jest skuteczny w leczeniu gastrologicznych schorzeń.

Minerały uwalniane podczas gotowania kości zwierzęcych są bardzo łatwo przyswajane przez organizm. Wapń, magnez, fosfor i żelatyna przyczyniają się to do wzmocnienia kości i znacznego zmniejszenia ryzyka osteoporozy. Zawiera glukozaminę oraz chondroitynę, które zapobiegają zwyrodnieniowym schorzeniom stawów oraz nadają chrząstce elastyczność i płynność.

Rosół bogaty w kolagen ma wpływ na wygląd skóry oraz przyspiesza wzrost paznokci i włosów, a także wzmacnia ich strukturę.

Pełnowartościowy bulion wspomaga również remineralizację zębów przeciwdziałając w ten sposób próchnicy.

O czym warto pamiętać?

Ważne, aby gotować rosół z dodatkiem kwasu (soku z cytryny czy octu winnego), aby wspomóc wydobycie minerałów z kości.
Ze względu na długie gotowanie zawartość witaminy C w rosole jest znikoma. Jej brak można uzupełnić poprzez posypanie rosołu np. natką pietruszki czy kolendrą.
Aby można było korzystać z wszystkich dobrodziejstw rosołu nie należy nadużywać soli. Zatrzymuje ona wodę
w organizmie, zwiększa ciśnienie krwi i zaburza pracę nerek.