Happy-Heart-Oatmeal-2-870x580-600x400

To produkty pochodzenia naturalnego, możliwie jak najmniej przetworzone. Charakteryzują się dużą zawartością związków odżywczych, witamin, minerałów, zdrowotnych bakterii, ochronnych związków chemicznych i wielu, wielu innych. Istotną kwestią jest to, że dawki poszczególnych ich składników są tak wysokie, że spożycie już niewielkich ilości, ale systematycznie w znaczącym stopniu poprawia kondycję zdrowotną. Lista super żywności z roku na rok powiększa się wraz z szczegółowymi badaniami różnych produktów, jednak parę sztandarowych warto przytoczyć jako przykłady.

To mikroalga, której niebieskozielona barwa zawdzięczana jest chlorofilowi i fikocyjaninie. Ta pierwsza usuwa z organizmy metale ciężkie, druga zaś pobudza produkcję komórek macierzystych szpiku kostnego – z nich powstają później komórki każdego organu. Spirulina nazywana jest często „zielonym mięsem”, gdyż zawiera wysokowartościowe białko wykorzystywane w 85% (dla porównania mięso wołowe tylko w 20%). Niewielkie ilości tej algi dostarczają ogromne ilości witamin i minerałów – zaledwie 6g zapewnia tyle beta-karotenu co 550 jabłek.
Ze względu na swój specyficzny skład wpływa ona na cały ogrom procesów przebiegających w organizmie ludzkim, m.in. wspomaga utrzymanie prawidłowej flory bakteryjnej jelit, stymuluje wzrok, zwiększa odporność organizmu, wspomaga utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej.
Jako alga ma charakterystyczny smak, lekko słony. Idealnie nadaje się do koktajli, jogurtów, ale także dań ciepłych (np. placków). Dla osób, którym nie odpowiada ich smak jest dostępna w postaci tabletek.

Młody jęczmień
Jest on sprzedawany w formie proszku. Proszek ten uzyskuje się z młodych łodyżek jęczmienia. Łodyżki ścina się, płucze, a następnie wyciska z nich sok w specjalnych wyciskarkach. Uzyskany w ten sposób sok jest redukowany do postaci proszku przez odparowywanie wody pod ciśnieniem.Niezastąpiony w oczyszczaniu organizmu, poprawia stan włosów i paznokci, zmniejsza zmęczenie, przyspiesza przemianę materii. Enzymy trawienne zawarte w młodym jęczmieniu zapobiegają rozwojowi chorób cywilizacyjnych.
Dodaje się go do koktajli lub przygotowuje się z niego sok (1 łyżeczka na 150ml wody). Nie należy go dodawać do ciepłych i gorących dań, gdyż niszczą się wtedy drogocenne enzymy.

Jagody goji
Te małe, czerwone, delikatne owoce kryją w sobie całe mnóstwo składników odżywczych, minerałów i witamin. Zawierają wyjątkowo dużo przeciwutleniaczy , chroniąc przed atakami wolnych rodników, wpływając na stan skóry i jej wytworów oraz spowalniając starzenie się organizmu. Wspomagają system odpornościowy oraz obniżają poziom cholesterolu we krwi. Z całej gamy obecnych pierwiastków śladowych warty uwagi jest german o właściwościach antyrakowych. Obecność wysokiej dawki beta-karotenu przyczynia się do poprawy wzroku. Jagody goji plasują się 3. miejscu na świecie pośród owoców o najwyższej zawartości witaminy C (dotyczy to owoców świeżych).

Powyższe przykłady super żywności to produkty egzotyczne, nie wszędzie dostępne oraz stosunkowo drogie. Jednak każdy kraj może pochwalić się swoimi „super foods”, także Polska. Jest ich u nas całkiem sporo, także wymienione wyżej mają swoje odpowiedniki. A oto parę z nich:

Kiszona kapusta
Zawiera duże pokłady witaminy C, będącej przeciwutleniaczem mającym wpływ na wzmocnienie immunologiczne organizmu oraz witamin z grup B dotleniających organizm, a także mnóstwa minerałów i związków przeciwutleniających. W kapuście kiszonej stwierdzono obecność substancji regulujących pracę tarczycy. Znana jest także ze swych zdolności termoregulacyjnych – obniża wysoką temperaturę ciała, a zbyt niską podwyższa. Kwas mlekowy, powstający podczas kiszenia, oczyszcza przewód pokarmowy z bakterii gnilnych i zapewnia odpowiednie środowisko dla mikroflory jelitowej. Obecne bakterie kwasy mlekowego rozkładają cukry do kwasu mlekowego usprawniając pracę układu trawiennego oraz obniżając pH jelit do optymalnego poziomu. Dzięki obecności bakterii oraz kwasu mlekowego możliwa jest sprawniejsza praca jelit , zatem większe przyswajanie różnych związków z pożywienia, obniżenie poziomu cholesterolu oraz stymulację systemu odpornościowego. Kiszona kapusta pobudza soki trawienne i poprawia apetyt. Ma również działanie łagodzące stres.
Ze względu na niskie pH nie jest wskazana dla osób o wrażliwych żołądkach.

Czosnek
Jeden mały ząbek mieści w sobie całą masę dobroczynnych substancji, jak liczne minerały, rzadkie mikroelementy czy witaminy. Jednak najcenniejsze są olejki eteryczne nadające charakterystyczny ostry smak i zapach. Najważniejszym związkiem zawartym w czosnku, dzięki któremu daje się mu tyle prozdrowotnych funkcji jest allinina mająca antybiotykowe właściwości oraz korzystnie wpływająca na pracę serca. Poprawia on krążenie krwi, sprzyja rozszerzaniu naczyń krwionośnych, dzięki czemu obniża ciśnienie krwi. Liczne badania dowodzą także, że pod wpływem różnych reakcji w czosnku wytrącają się fitochemiczne związki mające zdolność niszczenia komórek rakowych.
Ważną informacją jest, że czosnek, aby mógł odpowiednio działać na organizm, musi być spożyty nieprzetworzony. Bezpieczną ilością są 2-3 ząbki dziennie. Kupując czosnek warto wybrać ten polski, nie chiński. Różni się on kolorem i wielkością (chiński jest znacznie większy i śnieżnobiały) oraz długością przechowywania (chiński po krótkim czasie gnije, polski może zakiełkować czy uschnąć).

Olej lniany
Olej tłoczony na zimno, o specyficznym zapachu i lekko orzechowym smaku. Obfituje w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), które mają szerokie spektrum działania jak np. obniżanie poziomu cholesterolu czy wpływ na prawidłowy rozwój i wzrost organizmu. Największą rolę odgrywają kwasy omega-3 warunkujące kondycję tkanki mózgowej. Jest źródłem istotnego kwasu ALA (alfaliponowy), silnego przeciwutleniacza i prekursora dwóch innych istotnych kwasów – EPA i DHA.
Warto pamiętać, aby przechowywać go w chłodnym miejscu oraz ciemnej, szczelnej butelce.