600x400_MUSTARDSPICED-NUTS1417191820

Orzechy kryją w sobie całe bogactwo – witaminy, minerały, wartościowe białko, a także tłuszcz. Wysoka wartość energetyczna zniechęca do spożycia, a niesłusznie. Zjedzenie garści orzechów parę razy w tygodniu przynosi wiele korzyści zdrowotnych.

Orzechy są źródłem wielu składników, m.in. witaminy E, B1, PP, błonnika, antyoksydantów oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. Dzięki zawartości tych składników poprawiają pracę mózgu, regulują poziom cukru we krwi oraz zapobiegają chorobom serca. Orzechy należą do grupy produktów o niskim indeksie glikemicznym. Umożliwia to lepszą kontrolę glikiemii, a dzięki temu zapobiega to występowaniu wielu nowotworów, chorób układu krwionośnego, a także zmniejszać stężenie cholesterolu we krwi.

Orzechy poleca się osobom, które mają duży wydatek energetyczny, czyli dzieciom w okresie wzrostu, osobom
o dużej aktywności fizycznej oraz osobom, które muszą zwiększyć swoją masę ciała. Ze względu na dużą zawartość tłuszczu osoby z nadwagą i otyłością powinny je spożywać w niewielkich ilościach. Należy pamiętać, że orzechy to silne alergeny. Nie zaleca się podawać się ich małym dzieciom.

Migdały

Dzięki zawartości wielu witamin, minerałów oraz dużej zawartości białka i tłuszczów poprawiają stan cery, wzrok, pamięć i koncentrację. Na podstawie badań naukowych stwierdzono, że posiada właściwości antynowotworowe, zmniejsza zagrożenie miażdżycą oraz obniża poziom cholesterolu.

Orzechy nerkowca

Posiadają dużą ilość żelaza, trudniej wchłanianego niż pochodzenia zwierzęcego, jednak nadaje się do uzupełniania braków tego pierwiastka w diecie. Równie ważna jest obecność cynku, co ma duże znaczenie w rozwoju męskich narządów płciowych, a także spełnia rolę w krwiotwórstwie i zapobiega niedotlenieniu organizmu.

Orzechy pinii

Są bogate w tłuszcze, zatem nie nadają się do długiego przechowywania, gdyż szybko jełczeją. Mają wpływ na poziom cholesterolu we krwi.

Orzechy macadamia

Mają największą zawartość tłuszczu spośród wszystkich orzechów – tak samo jak orzechy pinii szybko jełczeją. Ich spożycie obniża poziom cholesterolu we krwi, a obecność selenu i kwasu solnego jest pomocna w walce z rakiem.

Orzechy pecan

Są źródłem choliny – substancji wspomagającej pracę mózgu. Są zalecane ze względu na dużą zawartość witaminy E oraz przeciwutleniaczy i pomagają w zwalczaniu chorób cywilizacyjnych takich jak nadciśnienie czy nadwaga.

Orzechy brazylijskie

Spośród orzechów ma największą zawartość selenu, który ma właściwości przeciwutleniające i wpływa na zahamowanie procesów nowotworowych w organizmie. Ze względu na zawartość cynku, polecane są dla osób chorych na cukrzycę, po zabiegach operacyjnych oraz zestresowani.

Orzechy laskowe

Największa ich zaletą jest to, że przewagę w tłuszczach stanowią nienasycone kwasy tłuszczowe. Mają zatem zbawienny wpływ na obniżenie poziomu cholesterolu. Dostarczają także dużo wartościowych białek, witamin
i minerałów.

Orzechy włoskie

Ich spożycie wpływa korzystnie na kondycję mózgu – poprawiają koncentrację i pamięć. Dostarcza także cennych tłuszczu, witamin, minerałów.

Orzechy ziemne

Bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, dzięki którym zmniejszają ryzyko powstania zmian miażdżycowych. Zawierają także sporo magnezu, kwasu foliowego, witaminy E. Sporo błonnika wpływa na perystaltykę jelit oraz usprawnia regulację poziomu glukozy we krwi.